STATUT PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
W DOBROMIERZU
Dział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1
Przepisy definiujące
§ 1.
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Gimnazjum – należy przez to rozumieć Publiczne Gimnazjum w Dobromierzu,
2) Ustawie - należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz.U. z 1996 r., Nr 67 , poz. 329 z późn. zm.),
3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Publicznego Gimnazjum w Dobromierzu
4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy wchodzące w skład Gimnazjum,
5) uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów placówek oświatowych wchodzących
w skład Gimnazjum oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
6) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Gimnazjum,
7) organie prowadzącym Gimnazjum - należy przez to rozumieć Radę Gminy w Kluczewsku,
8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą - należy przez to rozumieć Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach,
2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, jest Kurator Oświaty.
Rozdział 2
Nazwa Gimnazjum i inne informacje o Gimnazjum
§ 2
1. Pełna nazwa szkoły brzmi – Publiczne Gimnazjum w Dobromierzu.
2. Siedziba Gimnazjum znajduje się w miejscowości Dobromierz, ul. Włoszczowska 5a, gmina Kluczewsko, powiat włoszczowski, województwo świętokrzyskie.
3. Organem prowadzącym Gimnazjum jest Rada Gminy w Kluczewsku.
§ 3
1. Ustalona nazwa używana jest przez Gimnazjum w pełnym brzmieniu.
§ 4
1. Gimnazjum używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Na pieczęciach i stemplach jest używana pełna nazwa Gimnazjum.
§ 5
1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§ 6
Gimnazjum zapewnia możliwość korzystania z:
1) biblioteki,
2) świetlicy,
3) stołówki,
4) sali gimnastycznej
5) pracowni komputerowej i szkolnego centrum multimedialnego,
6) dostępu do Internetu, pod warunkiem zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów.
Po spełnieniu wymogów określonych odrębnymi przepisami, mogą być również tworzone klasy specjalne.
§ 7
1. Na zasadach określonych w art. 56 Ustawy w Gimnazjum mogą działać stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
3. Zasady funkcjonowania w Gimnazjum związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
§ 8
1. Zespół jest jednostką budżetową.
2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Gimnazjum regulują odrębne przepisy.
3. Obsługę finansową i administracyjną Gimnazjum oraz inwestycje i remonty prowadzi Urząd Gminy w Kluczewsku.
4. Pomieszczenia Gimnazjum mogą być udostępniane za zgodą dyrektora Gimnazjum:
1) uczniom innych szkół z terenu gminy Kluczewsko pod opieką swoich nauczycieli w celu realizacji wspólnych zadań edukacyjnych,
2) organom samorządu terytorialnego i organizacjom społecznym z terenu gminy Kluczewsko
w celu realizacji ich statutowych zadań,
3) innym osobom i podmiotom na podstawie umowy najmu, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Rozdział 3
Cele i zadania Gimnazjum
§ 9
1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
2. Gimnazjum stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
3. Istotnym celem Gimnazjum jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
4. Gimnazjum zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
§ 10
1. Działalność edukacyjna Gimnazjum jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który - uwzględniając wymiar wychowawczy – obejmuje całą działalność gimnazjum z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczy gimnazjum, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści
i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli,
3) szkolny program profilaktyki, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania
o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
2. Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy gimnazjum oraz program profilaktyki tworzą spójną całość. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.
3. Obok zadań wychowawczych Gimnazjum realizuje również zadania opiekuńcze, odpowiednio do istniejących potrzeb.
4. Realizując te zadania Gimnazjum wprowadza uczniów w świat wiedzy naukowej; wdraża ich do samodzielności; pomaga im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji
i przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym.
§ 11
1. Gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne,
w szczególności:
1) wprowadza go w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych
dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
2) pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,
3) rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania ucznia,
4) wprowadza ucznia w świat kultury i sztuki,
5) rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we
współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
§ 12
1. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich wieku, indywidualnych potrzeb
niektórych z nich i potrzeb środowiskowych oraz możliwości gimnazjum.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
1) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa
i higieny,
2) sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki
uczniami,
3) przestrzeganiu obowiązujących w szkole procedur postępowania interwencyjnego.
3. Szkolne procedury postępowania interwencyjnego powinny dotyczyć:
1) zachowań agresywnych,
2) uzależnień,
3) szerzenia treści pornograficznych,
4) wagarów,
5) kradzieży,
6) niszczenia mienia szkolnego
7) innych sytuacji zagrożenia uczniów i pracowników szkoły.
4. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Gimnazjum sprawują:
1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,
2) przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć oraz w czasie podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury według ustalonego przez Dyrektora harmonogramu, zgodnie z zatwierdzonym
przez Radę Pedagogiczną regulaminem,
3) w czasie oczekiwania na odjazd autobusów szkolnych – wychowawcy świetlicy.
5. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Gimnazjum, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Gimnazjum, sprawują wyznaczeni przez Dyrektora nauczyciele oraz, za jego zgodą, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
§ 13
1. Szczegółowe zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez
Gimnazjum oraz zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom w czasie tych zajęć określają szkolne regulaminy:
1) dyżurów nauczycielskich,
2) wycieczek szkolnych,
3) świetlicy szkolnej,
4) hali sportowej,
5) korzystania z sal lekcyjnych i innych pomieszczeń szkolnych.
§ 14
1. Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:
1) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej.
2. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt 1 przyznaje się na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
§ 15
1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
2. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor.
3. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
1) z urzędu,
2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
3) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
4. Wnioski, o których mowa w ust. 3 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni.
5. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.
Dział II
Z A R Z Ą D Z A N I E G I M N A Z J U M
Rozdział 1
Zagadnienia podstawowe
§ 16
1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Gimnazjum oraz organu sprawującego nad Gimnazjum nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Gimnazjum w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność Gimnazjum wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w Ustawie.
§ 17
1. Gimnazjum kieruje Dyrektor.
2. Tryb i zasady powoływania Dyrektora i jego zastępcy określają odrębne przepisy.
§ 18
1. W Gimnazjum działają Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski oraz Rada Rodziców.
§ 19
1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Rodziców, organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.
2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór
pedagogiczny i organ prowadzący Gimnazjum.
3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora.
§ 20
1. Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 Ustawy.
§ 21
1. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Gimnazjum organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora.
§ 22
1. Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:
1) odpowiedzialności dyscyplinarnej,
2) odpowiedzialności porządkowej,
3) sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.
Rozdział 2
Dyrektor Gimnazjum
§ 23
1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Gimnazjum.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 24
1. Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Gimnazjum.
2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych placówek wchodzących w skład Gimnazjum.
§ 25
1. Do właściwości Dyrektora należy w szczególności:
1) w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Gimnazjum:
a) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji
i promocji uczniów,
b) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Gimnazjum, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,
c) występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
d) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,
e) odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego,
f) stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji,
w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność
wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
g) wyrażanie zgody na podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w podpunkcie ” f”.
2) w zakresie spraw organizacyjnych:
a) opracowanie arkusza organizacji Gimnazjum,
b) ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć,
3) w zakresie spraw finansowych:
a) opracowywanie planu finansowego Gimnazjum,
b) przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej,
c) realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi
w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej
szkół,
4) w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:
a) organizowanie, jeśli zostanie to zlecone przez organ prowadzący, administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Gimnazjum,
b) organizowanie wyposażenia Gimnazjum w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
d) organizowanie i nadzorowanie kancelarii Gimnazjum,
e) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego
wykorzystywania druków szkolnych,
f) organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno -
remontowych,
g) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku Gimnazjum,
5) w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:
a) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Gimnazjum porządku oraz dbałości o czystość i estetykę w obiektach Gimnazjum i ich otoczenia, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej
samoobrony,
c) określanie, w porozumieniu z Radą Rodziców, wzoru jednolitego stroju szkolnego.
6) w zakresie nadzoru pedagogicznego:
a) opracowywanie i przedstawianie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców planu nadzoru
pedagogicznego oraz prowadzenie działalności diagnostyczno-oceniającej, zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
b) we współdziałaniu z Radą Pedagogiczną, opracowanie i wdrożenie wewnątrzszkolnego
systemu zapewniania jakości.
c) opracowywanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, programów rozwoju placówki, określających zadania służące doskonaleniu jakości pracy placówki i terminy ich realizacji,
d) analizowanie wyników egzaminów oraz wykorzystywanie ich do oceny
jakości kształcenia w Gimnazjum, a także podejmowanie, stosownie do potrzeb, działań
naprawczych lub doskonalących w tym zakresie,
e) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do
podejmowania innowacji pedagogicznych,
f) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności przez organizowanie
i wspieranie, zgodnie z odrębnymi przepisami, ich doskonalenia zawodowego,
g) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy zgodnie
z odrębnymi przepisami,
h) przedstawianie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacji o realizacji planu
nadzoru.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Gimnazjum nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami.
3. W zakresie, o którym mowa w ust. 2, dyrektor w szczególności:
1) decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Gimnazjum, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom Gimnazjum,
3) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rad pedagogicznych placówek wchodzących
w skład Gimnazjum, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników Gimnazjum.
4) określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Gimnazjum,
zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
5) ustala:
6) zasady i kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli,
7) regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników Gimnazjum,
8) regulamin zakładowego fundusz świadczeń socjalnych,
9) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem.
§ 26
Dyrektor jest przedstawicielem Gimnazjum na zewnątrz.
§ 27
1. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z Radą Rodziców oraz rodzicami
i organami Samorządu Uczniowskiego.
2. Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych
z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności:
1) przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców, przed zakończeniem roku szkolnego, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności Gimnazjum,
2) przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców roczne informacje
o realizacji planu nadzoru pedagogicznego,
Rozdział 3
Inne stanowiska kierownicze
&nbs |