REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KLUCZEWSKU
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kluczewsku określa:
1) Zadania realizowane przez Ośrodek, 2) Zasady kierowania jednostką, 3) Strukturę organizacyjną Ośrodka , 4) Podział zadań i kompetencji pracowników Ośrodka , 5) Zasady funkcjonowania Ośrodka, 6) Zasady podpisywania pism i dokumentów, 7) Zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Ośrodku - należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kluczewsku; 2) Kierowniku - należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kluczewsku; 3) Głównym Księgowym - należy przez to rozumieć Głównego Księgowego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kluczewsku; 4) Pracownikach socjalnych - należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kluczewsku; 5) Wójcie - należy rozumieć Wójta Gminy Kluczewsko; 6) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Kluczewsko; 7) Radzie Gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Kluczewsko.
§ 3. Ośrodek wykonuje zadania własne gminy i zlecone z zakresu administracji rządowej na mocy ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej i innymi ustawami szczegółowymi, Statutem Gminy, Uchwałami Rady Gminy.
§ 4. 1. Ośrodkiem kieruje kierownik. 2. Czynności biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnych. 3. Przy załatwianiu spraw stosuje się postanowienia przewidziane w Kodeksie Postępowania Administracyjnego, chyba ze przepisy stanowią inaczej. 4. Podstawą gospodarki finansowej jest plan roczny finansowy.
§ 5. Obszarem działania Ośrodka jest teren Gminy Kluczewsko.
§ 6. Ośrodek ustala działania i zadania w zakresie pomocy społecznej na swoim terenie realizując zadania własne i zlecone.
§ 7. Ośrodek jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
§ 8. Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Kluczewsko, ul. Spółdzielcza 12
2. ZASADY KIEROWANIA
Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa służbowego, podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
3. STRUKTURA ORGANIZACYJNA OŚRODKA
§ 9. W Ośrodku tworzy się następujące stanowiska:
1. Kierownik Ośrodka - 1 etat, 2. Księgowa – 1/4 etatu, 3. Pracownicy socjalni - 2 etaty, 4. Opiekunki - (w zależności od potrzeb na umowę zlecenie) 5. Pracownik ds. świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego - 1 etat.
4. PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI PRACOWNIKÓW OŚRODKA
§ 10. 1. Kierownik Ośrodka: 1) Kierownik kieruje całokształtem działalności Ośrodka, 2) Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz, 3) Kierownik wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu zadań zleconych i zadań własnych oraz zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Ośrodka na podstawie udzielonego upoważnienia przez Wójta Gminy, 4) Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Głównego Księgowego i pracownikami Ośrodka.
2. Kierownik Ośrodka ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy Ośrodka w szczególności za: 1) Organizację i prowadzenie Ośrodka zgodnie z regulaminem. 2) Przygotowanie i realizację wniosków w zakresie rozwoju i prawidłowego funkcjonowania pomocy społecznej na terenie gminy. 3) Analizowanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej, działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz rehabilitacji społecznej inwalidów. 4) Organizowanie i udzielanie: świadczeń pomocy społecznej, pomocy instytucjonalnej o zasięgu lokalnym. 5) Prowadzenie działalności finansowej w zakresie planowania budżetu i wydatków na zadania pomocy społecznej na terenie gminy. 6) Opracowywanie wniosków dotyczących problemów pomocy społecznej i przedkładanie ich zarządowi gminy. 7) Organizację działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy. 8) Współpracę z samorządem terytorialnym, organizacjami społecznymi, fundacjami itp. działającymi na rzecz poprawy funkcjonowania pomocy społecznej. 9) Prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. 10) Realizację zadań zleconych przez Świętokrzyski Urząd Wojewódzki.
3. Do obowiązków Kierownika należy ponadto: 1) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób efektywny. 2) Gromadzenie i prowadzenie na bieżąco zbioru przepisów prawnych. 3) Dbanie o dobro zakładu, ochronę mienia i używanie go zgodnie z przeznaczeniem. 4) Przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej.
§ 11. Do zadań księgowego Ośrodka:
1) Opracowywanie projektu budżetu, 2) Dokonywanie analizy budżetu i na bieżąco informowanie Kierownika Ośrodka o jego realizacji, 3) Czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej, 4) Opracowywanie dla Rady Gminy sprawozdań z wykonania budżetu Ośrodka, 5) Zapewnianie prawidłowego wykonania budżetu, 6) Czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej i przestrzeganiem dyscypliny budżetowej, 7) Współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym i Skarbnikiem Gminy, 8) Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej , 9) Zabezpieczanie wszystkich dokumentów księgowych, 10) Sporządzanie sprawozdań finansowych i bilansu oraz przedkładanie Skarbnikowi Gminy,
§ 12. Do zadań pracownika socjalnego należy:
1) Rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej. 2) Sporządzanie wywiadów środowiskowych i alimentacyjnych. Wykonywanie zadań własnych i zleconych Gminie wynikających z Ustawy o pomocy społecznej. 3) Współpraca z organizacjami społecznymi mająca na celu poprawę sytuacji osób i ich rodzin. 4) Organizowanie różnych form pomocy społecznej dla mieszkańców niepełnosprawnych, w podeszłym wieku, dotkniętych klęskami żywiołowymi. Wyszukiwanie kandydatów świadczących pomoc sąsiedzką. 5) Współdziałanie z placówkami służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzami i pielęgniarkami środowiskowymi. 6) Współdziałanie ze szkołami w celu pełniejszego poznania problemów rodziny związanych z jej funkcjonowaniem w środowisku i szkole. 7) Prowadzenie dokumentacji odzwierciedlającej wykonywanie powyższych zadań. 8) Załatwianie innych spraw związanych z działalnością nie objętych niniejszym zakresem czynności zleconych przez Kierownika.
§ 13. Do zadań opiekuna domowego zależy:
1) Praca w miejscu zamieszkania osób wymagających pomocy w formie usług opiekuńczych poprzez wykonywanie następujących czynności: a) opieki higienicznej; b) utrzymanie czystości w mieszkaniu; c) robienie zakupów; d) załatwienie spraw urzędowych; e) przygotowanie posiłków.
2) Współdziałanie z pracownikami socjalnymi w zakresie organizacji usług opiekuńczych. 3) Współpraca z lekarzem i pielęgniarką środowiskową w zakresie sprawowanej opieki.
§ 14. Do zadań pracownika ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego należy:
1. Przyjmowanie i wprowadzanie do programu komputerowego wniosków na świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
2. zapewnienie pełnej sprawdzalności zgodności stosowanych procedur i wyników przetwarzania w komputerze. 3. Sporządzanie list płac świadczeniobiorców na świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny 4. Sporządzanie i terminowe przekazywanie sprawozdań w zakresie świadczeń rodzinnych. 5. Znajomość przepisów prawa obwiązujących na zajmowanym stanowisku oraz umiejętność ich stosowania.
§ 15. Do wszystkich pracowników Ośrodka należy ponadto :
1) Wykonywanie pracy starannie i sumiennie 2) Przestrzeganie dyscypliny pracy oraz stosowanie się do poleceń przełożonego, 3) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób efektywny. 4) Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż. 5) Przestrzeganie ustalonego w zakładzie pracy porządku. 6) Dbanie o dobro zakładu, chronienie mienie i używanie go zgodnie z przeznaczeniem. 7) Przestrzegać tajemnicy służbowej.
§ 16. Stanowiska wymienione w § od 11 do 14 odpowiadają za wykonywanie zadań określonych niniejszym regulaminem oraz za zadania określone w zakresie czynności dla poszczególnych pracowników (umieszczone w aktach osobowych). Wszystkich pracowników obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej i przestrzeganie ustawy o Ochronie Danych Osobowych.
5. ZASADY FUNKCJONOWANIA OŚRODKA
§ 17. 1. Ośrodek funkcjonuje we wszystkie dni robocze miesiąca w godzinach 7.00-15.00. 2. Kierownik przyjmuje w sprawach skarg i wniosków w środy w godzinach 10.00-13.00, a w przypadkach pilnych bezzwłocznie. 3. W razie nieobecności Kierownika w sprawach skarg i wniosków przyjmuje wyznaczony przez Kierownika pracownik socjalny. 4. Pracownicy socjalni przyjmują codziennie w godzinach funkcjonowania Ośrodka.
§ 18. Ośrodek działa w oparciu o następujące zasady:
1) Zasada praworządności, 2) Zasada podziału zadań między kierownika i poszczególne stanowiska pracy, 3) Zasada służebności wobec lokalnej społeczności, 4) Zasada racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym, 5) Zasada wzajemnego współdziałania.
§ 19. Pracownicy Ośrodka przy wykonywaniu zadań działają na podstawie przepisów prawa i zobowiązywani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 20. 1. Ośrodkiem kieruje kierownik. 2. Pracownicy zatrudnieni w Ośrodku ponoszą odpowiedzialność przed kierownikiem za realizację swoich zadań.
§ 21. 1. Pracownicy Ośrodka w wykonywaniu przepisanych im zadań są obowiązani służyć lokalnej społeczności. 2. Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach pracy są zobowiązani do wzajemnego współdziałania w realizacji zadań Ośrodka, a w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
6. ZASADY PODPISYWANIA PISM I DOKUMENTÓW
§ 22.
Kierownik podpisuje: 1) Pisma związane z reprezentowaniem Ośrodka na zewnątrz. 2) Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej do których wydawania w jego imieniu nie upoważnił pracowników Ośrodka. 3) Decyzje administracyjne w zakresie wykonywania zadań zleconych, własnych oraz własnych o charakterze obowiązkowym. 4) Inne pisma do których zastrzegł sobie podpisywanie. 5) Pisma w sprawach kadrowych i płacowych.
§ 23. Decyzje o których mowa § w 22 w pkt 3 może podpisywać również inny pracownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, jeżeli zostanie do tego upoważniony przez Wójta na wniosek Kierownika GOPS.
§ 24. Obowiązki i odpowiedzialność poszczególnych pracowników Ośrodka zawierają zakresy i czynności umieszczone w aktach osobowych.
§ 25. 1. Na okres nieobecności pracownika socjalnego zastępstwo wyznacza Kierownik. 2. Przy zmianach personalnych pracowników Ośrodka obowiązuje protokolarne przekazywanie zakresu pracy i obowiązków.
7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.
2. Każdy pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z Regulaminem organizacyjnym ośrodka.
3.Nowe stanowiska pracy związane z realizacją zadań statutowych Ośrodka tworzy Kierownik w ramach posiadanych środków w uzgodnieniu z Wójtem.
4.W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie, maja zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
|