STATUT PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W DOBROMIERZU
Dział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE Rozdział 1 Przepisy definiujące
§ 1. 1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 1) Gimnazjum – należy przez to rozumieć Publiczne Gimnazjum w Dobromierzu, 2) Ustawie - należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r., Nr 67 , poz. 329 z późn. zm.), 3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Publicznego Gimnazjum w Dobromierzu 4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy wchodzące w skład Gimnazjum, 5) uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów placówek oświatowych wchodzących w skład Gimnazjum oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów, 6) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Gimnazjum, 7) organie prowadzącym Gimnazjum - należy przez to rozumieć Radę Gminy w Kluczewsku, 8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą - należy przez to rozumieć Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty w Kielcach, 2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, jest Kurator Oświaty.
Rozdział 2 Nazwa Gimnazjum i inne informacje o Gimnazjum
§ 2 1. Pełna nazwa szkoły brzmi – Publiczne Gimnazjum w Dobromierzu. 2. Siedziba Gimnazjum znajduje się w miejscowości Dobromierz, ul. Włoszczowska 5a, gmina Kluczewsko, powiat włoszczowski, województwo świętokrzyskie. 3. Organem prowadzącym Gimnazjum jest Rada Gminy w Kluczewsku.
§ 3 1. Ustalona nazwa używana jest przez Gimnazjum w pełnym brzmieniu.
§ 4 1. Gimnazjum używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami. 2. Na pieczęciach i stemplach jest używana pełna nazwa Gimnazjum.
§ 5 1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach. 2. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy. § 6 Gimnazjum zapewnia możliwość korzystania z: 1) biblioteki, 2) świetlicy, 3) stołówki, 4) sali gimnastycznej 5) pracowni komputerowej i szkolnego centrum multimedialnego, 6) dostępu do Internetu, pod warunkiem zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów. Po spełnieniu wymogów określonych odrębnymi przepisami, mogą być również tworzone klasy specjalne. § 7
1. Na zasadach określonych w art. 56 Ustawy w Gimnazjum mogą działać stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych. 3. Zasady funkcjonowania w Gimnazjum związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
§ 8 1. Zespół jest jednostką budżetową. 2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Gimnazjum regulują odrębne przepisy. 3. Obsługę finansową i administracyjną Gimnazjum oraz inwestycje i remonty prowadzi Urząd Gminy w Kluczewsku. 4. Pomieszczenia Gimnazjum mogą być udostępniane za zgodą dyrektora Gimnazjum: 1) uczniom innych szkół z terenu gminy Kluczewsko pod opieką swoich nauczycieli w celu realizacji wspólnych zadań edukacyjnych, 2) organom samorządu terytorialnego i organizacjom społecznym z terenu gminy Kluczewsko w celu realizacji ich statutowych zadań, 3) innym osobom i podmiotom na podstawie umowy najmu, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Rozdział 3
Cele i zadania Gimnazjum
§ 9 1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej. 2. Gimnazjum stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne. 3. Istotnym celem Gimnazjum jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów. 4. Gimnazjum zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
§ 10 1. Działalność edukacyjna Gimnazjum jest określona przez: 1) szkolny zestaw programów nauczania, który - uwzględniając wymiar wychowawczy – obejmuje całą działalność gimnazjum z punktu widzenia dydaktycznego, 2) program wychowawczy gimnazjum, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli, 3) szkolny program profilaktyki, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. 2. Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy gimnazjum oraz program profilaktyki tworzą spójną całość. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela. 3. Obok zadań wychowawczych Gimnazjum realizuje również zadania opiekuńcze, odpowiednio do istniejących potrzeb. 4. Realizując te zadania Gimnazjum wprowadza uczniów w świat wiedzy naukowej; wdraża ich do samodzielności; pomaga im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym.
§ 11 1. Gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, w szczególności: 1) wprowadza go w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie, 2) pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia, 3) rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania ucznia, 4) wprowadza ucznia w świat kultury i sztuki, 5) rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
§ 12 1. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich wieku, indywidualnych potrzeb niektórych z nich i potrzeb środowiskowych oraz możliwości gimnazjum. 2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na: 1) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, 2) sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami, 3) przestrzeganiu obowiązujących w szkole procedur postępowania interwencyjnego. 3. Szkolne procedury postępowania interwencyjnego powinny dotyczyć: 1) zachowań agresywnych, 2) uzależnień, 3) szerzenia treści pornograficznych, 4) wagarów, 5) kradzieży, 6) niszczenia mienia szkolnego 7) innych sytuacji zagrożenia uczniów i pracowników szkoły. 4. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Gimnazjum sprawują: 1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia, 2) przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć oraz w czasie podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury według ustalonego przez Dyrektora harmonogramu, zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Pedagogiczną regulaminem, 3) w czasie oczekiwania na odjazd autobusów szkolnych – wychowawcy świetlicy. 5. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Gimnazjum, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Gimnazjum, sprawują wyznaczeni przez Dyrektora nauczyciele oraz, za jego zgodą, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
§ 13 1. Szczegółowe zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez Gimnazjum oraz zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie tych zajęć określają szkolne regulaminy: 1) dyżurów nauczycielskich, 2) wycieczek szkolnych, 3) świetlicy szkolnej, 4) hali sportowej, 5) korzystania z sal lekcyjnych i innych pomieszczeń szkolnych.
§ 14 1. Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na: 1) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej. 2. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt 1 przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 15 1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale. 2. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor. 3. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy: 1) z urzędu, 2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy, 3) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału. 4. Wnioski, o których mowa w ust. 3 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni. 5. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.
Dział II
Z A R Z Ą D Z A N I E G I M N A Z J U M
Rozdział 1 Zagadnienia podstawowe
§ 16 1. Zadania i kompetencje organu prowadzącego Gimnazjum oraz organu sprawującego nad Gimnazjum nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Gimnazjum w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy. 2. Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność Gimnazjum wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w Ustawie.
§ 17 1. Gimnazjum kieruje Dyrektor. 2. Tryb i zasady powoływania Dyrektora i jego zastępcy określają odrębne przepisy.
§ 18 1. W Gimnazjum działają Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski oraz Rada Rodziców.
§ 19 1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Rodziców, organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień. 2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący Gimnazjum. 3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora.
§ 20 1. Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 Ustawy.
§ 21 1. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Gimnazjum organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora.
§ 22 1. Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach: 1) odpowiedzialności dyscyplinarnej, 2) odpowiedzialności porządkowej, 3) sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.
Rozdział 2 Dyrektor Gimnazjum
§ 23 1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Gimnazjum. 2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 24 1. Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Gimnazjum. 2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych placówek wchodzących w skład Gimnazjum.
§ 25 1. Do właściwości Dyrektora należy w szczególności: 1) w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Gimnazjum: a) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów, b) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Gimnazjum, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów, c) występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, d) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka, e) odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego, f) stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły, g) wyrażanie zgody na podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w podpunkcie ” f”. 2) w zakresie spraw organizacyjnych: a) opracowanie arkusza organizacji Gimnazjum, b) ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć, 3) w zakresie spraw finansowych: a) opracowywanie planu finansowego Gimnazjum, b) przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej, c) realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół, 4) w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych: a) organizowanie, jeśli zostanie to zlecone przez organ prowadzący, administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Gimnazjum, b) organizowanie wyposażenia Gimnazjum w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny, d) organizowanie i nadzorowanie kancelarii Gimnazjum, e) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych, f) organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno - remontowych, g) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku Gimnazjum, 5) w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych: a) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, b) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Gimnazjum porządku oraz dbałości o czystość i estetykę w obiektach Gimnazjum i ich otoczenia, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony, c) określanie, w porozumieniu z Radą Rodziców, wzoru jednolitego stroju szkolnego. 6) w zakresie nadzoru pedagogicznego: a) opracowywanie i przedstawianie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców planu nadzoru pedagogicznego oraz prowadzenie działalności diagnostyczno-oceniającej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, b) we współdziałaniu z Radą Pedagogiczną, opracowanie i wdrożenie wewnątrzszkolnego systemu zapewniania jakości. c) opracowywanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, programów rozwoju placówki, określających zadania służące doskonaleniu jakości pracy placówki i terminy ich realizacji, d) analizowanie wyników egzaminów oraz wykorzystywanie ich do oceny jakości kształcenia w Gimnazjum, a także podejmowanie, stosownie do potrzeb, działań naprawczych lub doskonalących w tym zakresie, e) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych, f) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności przez organizowanie i wspieranie, zgodnie z odrębnymi przepisami, ich doskonalenia zawodowego, g) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy zgodnie z odrębnymi przepisami, h) przedstawianie Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacji o realizacji planu nadzoru. 2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Gimnazjum nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. 3. W zakresie, o którym mowa w ust. 2, dyrektor w szczególności: 1) decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Gimnazjum, zgodnie z obowiązującymi przepisami, 2) decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Gimnazjum, 3) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rad pedagogicznych placówek wchodzących w skład Gimnazjum, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Gimnazjum. 4) określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Gimnazjum, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków, 5) ustala: 6) zasady i kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli, 7) regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników Gimnazjum, 8) regulamin zakładowego fundusz świadczeń socjalnych, 9) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem. § 26 Dyrektor jest przedstawicielem Gimnazjum na zewnątrz. § 27 1. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z Radą Rodziców oraz rodzicami i organami Samorządu Uczniowskiego. 2. Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności: 1) przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców, przed zakończeniem roku szkolnego, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności Gimnazjum, 2) przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców roczne informacje o realizacji planu nadzoru pedagogicznego,
Rozdział 3 Inne stanowiska kierownicze
&nbs |
Opublikowane przez: test test | Data wprowadzenia: 2013-01-29 12:57:26.